KEUTAMAAN MENGERJAKAN SOLAT DHUHA
Ianya Amalan Berbentuk Sedekah.
Bagi setiap anggota sendi serta ruas-ruas tulang perlu mengeluarkan
sedekah bagi menunjukkan ketaatan kita kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Justeru itu solat Dhuha adalah amalan yang dapat menunaikan tanggung
jawab tersebut. Daripada Abu Dzarr radhiallahu’ anh, daripada Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam, baginda bersabda:
يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلاَمَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ
وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ
وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنْ الضُّحَى.
Maksudnya:
Bagi tiap-tiap ruas dari anggota tubuh salah seorang di antara kalian
harus dikeluarkan sedekahnya setiap pagi hari. Setiap tasbih
(Subhaanallah) adalah sedekah, setiap tahmid (Alhamdulillah) adalah
sedekah, setiap tahlil (Laa Ilaaha Illallah) adalah sedekah, setiap
takbir (Allahu Akbar) adalah sedekah, menyuruh untuk berbuat baik juga
sedekah, dan mencegah kemungkaran juga sedekah. Dan semua itu boleh
diganti dengan dua rakaat solat Dhuha. (Hadith Riwayat Imam Muslim dalam
Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 720)
Allah Memberi Rezeki Yang Cukup Sepanjang Siang Hari.
Bagi mereka yang mengerjakan solat Dhuha Allah Subhanahu wa Ta’ala
sentiasa mencukupkan segala keperluan seseorang sepanjang siang hari.
Daripada Nu’aim bin Hammar, dia berkata: Saya pernah mendengar
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda Allah Azza Wa Jalla
berfirman:
يَا ابْنَ آدَمَ لاَ تُعْجِزْنِي مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ فِي أَوَّلِ نَهَارِكَ أَكْفِكَ آخِرَهُ.
Maksudnya:
Wahai anak Adam, janganlah engkau sampai tertinggal untuk mengerjakan
solat empat rakaat pada permulaan siang (waktu Dhuha), nescaya Aku akan
memberi kecukupan kepadamu sampai akhir siang. (Hadith Riwayat Imam Abu
Dawud dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no: 1097)
Mendapat Pahala Sebagaimana Mengerjakan Haji Dan Umrah.
Bagi mereka yang mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu tetap
berada dalam masjid dengan berzikir kepada Allah dan mengerjakan solat
Dhuha pada awal terbitnya matahari maka dia mendapat pahala seperti
mengerjakan haji dan umrah. Daripada Anas radhiallahu’ anh, dia berkata:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.
Maksudnya:
Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu sesudah itu
dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada Allah sehingga
matahari terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua rakaat maka
dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala haji dan umrah. Dia berkata
(Anas), Rasulullah bersabda: Yang sempurna, Yang Sempurna, Yang
Sempurna. (Hadith Riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab
al-Jumu’ah, no: 535)
Ia Solat Bagi Orang Yang Bertaubat.
Solat Dhuha adalah termasuk bagi solat untuk orang-orang yang bertaubat
(Sholat Awwabin). Daripada Zaid bin Arqam bahawasanya Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam keluar menuju tempat Ahli Quba’ yang ketika
itu mereka sedang mengerjakan solat Dhuha. Baginda lalu bersabda:
صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.
Maksudnya:
Solat Awwabin (orang-orang yang taubat) dilakukan pada saat teriknya
matahari. (Hadith Riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul
Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 748)
TATACARA PERLAKSANAAN SOLAT DHUHA.
Waktu untuk mengerjakan solat Dhuha adalah sewaktu matahari mulai naik
iaitu sebaik sahaja berakhirnya waktu yang diharamkan solat setelah
solat Subuh (12 minit setelah matahari terbit atau untuk lebih
berhati-hati laksanakannya setelah 15 minit) sehingga sebelum matahari
condong atau tergelincir ketika tengahari (10 minit sebelum masuk waktu
Zuhur atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya sebelum 15 minit)
menurut Syaikh al-‘Utsaimin di dalam Asy-Syarhul Mumti’.
Jika
demikian, waktu solat Dhuha dimulai setelah keluar dari waktu larangan
solat pada awal siang hari (pagi hari) sampai adanya larangan saat
tengah hari.
Namun demikian waktu yang afdal adalah pada saat
matahari panas terik. Demikian adalah dalil-dalil tentang waktu
mengerjakan solat Dhuha:
Daripada Anas radhiallahu’ anh, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.
Maksudnya:
Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu sesudah itu
dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada Allah sehingga
matahari terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua rakaat.
(Hadith Riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Jumu’ah, no:
535)
Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:
صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.
Maksudnya:
Solat Awwabin (orang-orang yang taubat) dilakukan pada saat teriknya
matahari. (Hadith Riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul
Musaafiriin wa Qashruha, no: 748)
Jumlah Rakaat Solat Dhuha.
Jumlah rakaat solat Dhuha paling minimal adalah dua rakaat dan ia boleh
dikerjakan tanpa batasan jumlah rakaat yang tertentu. Sebelum ini
penulis telah memaparkan hadith-hadith berkaitan solat Dhuha yang
dilaksanakan dengan dua dan empat rakaat. Berikut adalah dalil yang
menunjukkan ianya juga boleh dikerjakan dengan sebanyak enam, lapan dan
dua belas rakaat.
Daripada Anas bin Malik radhiallahu’ anh
bahawasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengerjakan solat
Dhuha sebanyak enam rakaat. (Hadith Riwayat Imam al-Tirmidzi dalam kitab
al-Syamaail, Bab Sholat al-Dhuha, no: 273)
أُمِّ هَانِئٍ فَإِنَّهَا قَالَتْ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ بَيْتَهَا يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ
فَاغْتَسَلَ وَصَلَّى ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ.
Maksudnya:
Daripada Ummu Hani’, dia berkata: Pada masa pembebasan kota Makkah, dia
bertemu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ketika baginda berada
di atas tempat tertinggi di Makkah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam beranjak menuju tempat mandinya lalu Fathimah memasang tabir
untuk baginda. Selanjutnya Fathimah mengambilkan kain dan
menyelimutkannnya kepada baginda. Setelah itu baginda mengerjakan solat
Dhuha sebanyak lapan rakaat. (Hadith Riwayat Imam al-Bukhari dalam
Shahihnya, Kitab al-Tahajjud, no: 1176)
Di dalam Fathul Baari al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah telah membawa sebuah riwayat seperti di bawah:
وَعِنْد اَلطَّبَرَانِيّ مِنْ حَدِيثِ أَبِي اَلدَّرْدَاءِ مَرْفُوعًا
مَنْ صَلَّى اَلضُّحَى رَكْعَتَيْنِ لَمْ يُكْتَبْ مِنْ اَلْغَافِلِينَ ,
وَمَنْ صَلَّى أَرْبَعًا كُتِبَ مِنْ اَلتَّائِبِينَ , وَمَنْ صَلَّى سِتًّا كُفِيَ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ ,
وَمَنْ صَلَّى ثَمَانِيًا كُتِبَ مِنْ اَلْعَابِدِينَ , وَمَنْ صَلَّى
ثِنْتَيْ عَشْرَة بَنَى اَللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي اَلْجَنَّةِ
Maksudnya:
Dalam riwayat al-Thabarani daripada hadith Abu Darda’ secara marfu’
disebutkan: Barangsiapa solat Dhuha dua rakaat, maka tidak ditulis
sebagai orang-orang lalai, barangsiapa solat Dhuha empat rakaat maka
ditulis sebagai orang-orang yang bertaubat, barangsiapa solat Dhuha enam
rakaat, maka dicukupkan untuknya pada hari itu, barangsiapa solat Dhuha
lapan rakaat, maka ditulis dalam golongan ahli Ibadah, dan barangsiapa
solat Dhuha dua belas rakaat maka dibangunkan untuknya rumah di syurga.
Rujuk Fathul Baari, jilid 6, ms. 349 ketika al-Hafidz mensyarah hadith
Shahih al-Bukhari no: 1176. Namun status hadith ini diperselisihkan olah
para ulamak hadis. Musa bin Ya’qub al-Zami’i yang terdapat dalam sanad
hadith ini telah didha’ifkan oleh Ibnu al-Madini namun dinilai tsiqah
pula oleh Ibnu Ma’in dan Ibnu Hibban. Al-Hafidz sendiri berkata sanad
hadis ini lemah namun diperkuatkan oleh hadith Abu Dzar yang
diriwayatkan oleh al-Bazzar hanya sahaja sanadnya juga lemah dan apa
yang lebih tepat hadith ini dha’if. Wallahu’alam.
Berkaitan dengan dalil yang menunjukkan jumlah rakaat solat Dhuha ini tidak ada batasan yang tertentu adalah:
مُعَاذَةُ أَنَّهَا سَأَلَتْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا:
كَمْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي صَلاَةَ الضُّحَى؟
قَالَتْ: أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَيَزِيدُ مَا شَاءَ.
Maksudnya:
Daripada Mu’adzah, dia berkata: Aku bertanya kepada ‘Aisyah: Berapa
rakaat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengerjakan solat Dhuha?
Dia menjawab: Sebanyak empat rakaat lalu baginda menambahnya lagi
menurut yang dia kehendaki. (Hadith Riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya,
Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 719)
Ringkasan Tatacara Mengerjakan Solat Dhuha
Rakaat Pertama
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Dhuha
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk rakaat kedua
Rakaat Kedua
1) Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)
2) Duduk untuk tahiyyat akhir
3) Memberi salam ke kanan dan ke kiri
No comments:
Post a Comment